Digiosaaminen
Suomen Kansanopistoyhdistys tukee kansanopistojen henkilöstön digitaalista osaamista ja taitoa hyödyntää tekoälyä turvallisesti ja pedagogisesti perustellusti. Yhdistys edistää kansanopistojen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten yhteistyötä digitaalisuudessa sekä tukee opettajia uudistamaan pedagogista toimintatapaansa ottaen uusin teknologia käyttöön.
Kansanopiston tekoälysuositukset

Generatiivinen tekoäly on yleistynyt nopeasti, ja sen vaikutukset ovat vielä osin tuntemattomia. Samalla se on tuonut mukanaan uusia haasteita, kuten tietosuojaan liittyviä riskejä, eettisiä kysymyksiä sekä uudenlaisen plagiointiongelman. Samalla on kasvanut tekoälylukutaidon tarve.
Euroopan unionin Tekoälyasetus (EU AI Act) sekä kansalliset ohjeistukset (Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus) velvoittavat oppilaitoksia luomaan selkeät käytännöt tekoälyn eettiseen, turvalliseen ja pedagogisesti perusteltuun käyttöön.
Kansanopistot eroavat toisistaan. Tämän vuoksi kunkin kansanopiston on tärkeää työstää itselleen tekoälysuositukset oman opiston lähtökohdista.
Kansanopiston omat tekoälysuositukset määrittävät, miten, miksi ja missä tilanteissa henkilöstö ja opiskelijat voivat käyttää tekoälyä, ja milloin sen käyttö ei ole sallittua.
Suosituksissa on tärkeää käsittelellä mm. eettistä ja vastuullista käyttöä, tietosuojaa, tekoälylukutaitoa ja -toimijuutta sekä kriittisen ajattelun vahvistamista.
Opistokohtaisten tekoälysuositusten laadinnassa opisto voi hyödyntää kuuden vaiheen muutosprosessin mallia, joka varmistaa koko yhteisön osallistumisen. Malli esitellään Tekoäly kansanopisto-opettajan tukiälyksi -hankkeen tuottamassa vinkkivideossa ja tällä Peda.net -sivulla.
Keskeiset tekoälysuositusten työstämisen vaiheet ovat:
1. Muutostarpeen tiedostaminen
2. Miksi tekoäly otetaan käyttöön?
3. Millaisin taidoin tekoäly otetaan käyttöön?
4. Miten innovaatio omaksutaan yhdessä?
5. Ketkä valmistelevat tekoälysuositukset?
6. Suositusten koostaminen ja arkeen vieminen
Tekoäly on laaja ja alati muuttuva ilmiö. Siksi suositusten toimivuutta on syytä seurata ja muokata tarpeen mukaan. Henkilöstön osaamisen vahvistaminen on avainasemassa. Käyttöönotettuja tekoälyratkaisuja on myös syytä seurata ja arvioida sekä päivittää suosituksia tarpeen mukaan.
Kansanopistoyhdistyksen koordinoiman Tekoäly kansanopisto-opettajan tukiälyksi -henkilöstökoulutushankkeen (2024-2025) koulutusaineistot löytyvät tältä Peda.net -sivustolta.
Tukea suositusten työstämiseen
- Faktabaari Edun tekoälyopas opettajille
- Eduksin tekoälyoppaat opettajille ja oppilaitoksille, Eduks on Lappeenrannan kaupungin digitaalisen osaamisen tuki- ja kehittämisyksikkö.
- EU:n Digitaalisen osaamisen viitekehys DigComp 3.0, jossa kuvataan tekoäly huomioiden nykykansalaisen digitaitoja.
- EU:n, OECD:n ja Code Orgin työstämä Tekoälylukutaidon viitekehys varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle valmistuu alkuvuodesta 2026. Toimii pohjana seuraavalla PISA-tutkimukselle (MAIL 2029).
- PISA vuonna 2029 mittaa media- ja tekoälylukutaitoa.
- EU:n Tekoälyasetuksen kansallinen toimeenpano
- OKM:n ja OPH:n suositukset ja lainsäädännöllisten velvoitteiden kooste: Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa
- UNESCO:n julkaisut
- AI competency framework for teachers https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391104
- AI competency framework for students https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391105
Tämän Kansanopiston tekoälysuositukset -koonnin ovat laatineet kehityspäällikkö Kari A Hintikka ja kehittämispäällikkö Anne Rongas Otavan Opistosta henkilöstökoulutushankkeessa Tekoäly kansanopisto-opettajan tukiälyksi.
