Blogi | 23.11.2020

Sosiaalipedagoginen ohjaaminen Työväen Akatemiassa – Maahanmuuttajat kohti korkeakoulua -ryhmän kokemuksia

Kirjoittaja: Minna Aitola

Koristekuva.

Meillä Työväen Akatemiassa on ollut mielenkiintoinen matka yhdessä maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa sosiaalipedagogisen ohjaamisen tiimoilta lukuvuonna 2019-2020. Tämä yhteinen kokemus opetti meille paljon meistä itsestämme niin kanssaihmisinä toisillemme kuin maailmankansalaisinakin.

Maahanmuuttajat kohti korkeakoulua -ryhmä koostuu maahanmuuttajaopiskelijoista, jotka haluavat päästä korkeakouluun Suomessa. Työväen Akatemia on profiloitunut akateemisena koko kansan opinahjona. Tähän samaan akateemiseen ja sivistyneeseen ilmapiiriin ovat ovet auki kaikille opiskelijoillemme. Tarjoamamme avoimen yliopiston opetus on usein opiskelijamme ensi askel kohti unelmaa: korkeakoulututkintoa.  Näin myös tämän ryhmän kanssa. Tosin ennen kuin ryhmä aloitti avoimen opinnot, opiskelivat he lukuvuoden verran suomen kieltä ja kulttuuria ja esimerkiksi Euroopan unionin poliittista järjestelmää. Kaiken opiskelun ohella on myös ollut tukena sekä henkilökohtainen että ryhmässä tapahtuva sosiaalipedagoginen ohjaaminen.

Opiskelijoiden suomen kielen taso vaihtelee A1-B2-tasoilla ja ryhmä on hyvin monipuolinen monilla mittareilla. Esimerkiksi maiden ja uskontojen kirjo on laaja: opiskelijoita on monelta suunnalta: itäisestä Euroopasta, Keski-Aasiasta, Aasiasta, Etelä-Amerikasta ja Afrikasta. Heidän maailmankatsomuksensa vaihtelevat ateismista, kristinuskosta, islamista, hindualisuudesta aina buddhalaisuuteen. Ryhmä on kerrassaan upean värikäs ja eloisa. Sospeva-hankkeesta saimme tukea monikulttuuriseen dialogiin sekä eväitä henkilökohtaiseen ohjaamiseen. Kaikki ei aina ollut yhtä juhlaa, mutta pääosin positiiviset muistot jäivät päällimmäisenä mieleen. Haastavia kohtaamisia syntyi opiskelijoiden keskinäisistä ennakkoluuloista sekä ihan vain kulttuurieroista. Mitään sellaista haastetta ei kuitenkaan tullut vastaan, josta ei olisi yhdessä puhumalla ja pohtimalla selvitty.

Ohjaamisessa otimme opiskelijat vastaan kokonaisuuksina, emme vain opiskelijoina. Yksilöohjaamisessa ydintavoitteenamme on löytää askeleet kohti tulevaisuuden opiskelupaikkaa tai työelämää. Kuitenkin, kun kyseessä on hyvin monipuolinen ja moninaisissa elämäntilanteissa elävät opiskelijat, niin ohjaamiseen kuuluu toisinaan myös vaikkapa asuntoasioiden hoitoa tai tuen etsimistä vaikeaan elämäntilanteeseen. Joskus työ tuntuukin enemmän sosiaalityöltä kuin akateemisia valmiuksia antavalta koulutukselta.

Vahvistimme opiskelijoiden toimijuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta yhdessä tekemisellä ja tutustumisella Suomalaisen yhteiskunnan rakenteisiin. Teimme esimerkiksi retkiä museoihin. Näin tutustuimme historiaan ja muun muassa modernin taiteen uusimpiin käänteisiin Suomessa. Kävimme myös eduskunnassa tapaamassa kansanedustajia ja tutustumassa suomalaiseen poliittiseen päätöksentekoon. Opintoretki eduskuntaan oli siinä määrin koskettava, että kyyneleiltäkään ei vältytty. Opiskelijat pääsivät kertomaan myös vaikeista kokemuksistaan Suomessa suoraan kansanedustajille: Antti Lindtmanille, Tarja Filatoville sekä Jukka Gustafssonille. Pääministeri Marinille jätettiin postikorttiviestit. Reissu oli ikimuistoinen koko porukalle.

Kävimme myös ulkoministeriössä tutustumassa diplomaattien ja ulkopolitiikan arkeen. Myös tämä reissu oli niin opettajan kuin opiskelijoidenkin mieleen. Opiskelijoiden itsetuntoa tuntui kohottavan kuuluminen suomalaiseen yhteiskuntaan tällaistenkin muodollisten tapaamisten kautta. Yhdenvertaisuus onkin meillä tärkeä arvo jokapäiväisessä opetuksessamme.

Muuta osallistavaa toimintaa oli vaikkapa yhteinen kokkailu. Ryhmän opettaja-ohjaaja, Minna Aitola, on nuoruudessaan tehnyt uran kokkina ja halusi yhdistää kokkauksen ilot ja sosiaalipedagogisen ohjaamisen osa-alueen ”juhlitaan yhdessä” omien opiskelijoidensa kanssa. Syntyi toimintamalli, jossa jokainen opiskelija vuorollaan sai toimia pääkokkina muiden avustaessa. Samalla sai myös jutustella rennosti omalla suomen kielen tasollaan.  Yhteinen ruuanlaitto toimi myös kulttuurien välisenä positiivisena dialogina. Opiskelijat saivat yksi kerrallaan jakaa omasta kulttuuristaan jotain heille tärkeää ja kaikista oli hauska syödä yhdessä.

Minna Aitola.
Kuvassa opettaja pääsi kokeilemaan thaimaalaisen morttelin käyttöä. Otteen olisi kuulunut olla hakkaava ja voimakas, mutta opettajan lempeä chilien musertaminen sai lähinnä hihittelyä aikaan.

Yhteinen aika Maahanmuuttajat kohti korkeakoulua -ryhmän kanssa loppuu joulukuussa 2020. Aiomme kuitenkin jatkaa Sospevan oppien mukaan myös tulevien ryhmien kanssa.

Minna Aitola on Työväen Akatemian opettaja-ohjaaja sekä hankevastaava