Blogi | 11.02.2020

Opinto-ohjaajien terveiset Tampereen Opo-päiviltä

Kirjoittaja: Anni Henricson

Heli Kärnä ja Niina Kapanen Opo-päivillä.

Opopäivät 6.-8.2.2020 järjestettiin Tampere-talossa teemalla ”Myötätuulessa”. Kansanopistoyhdistys sekä useampi kansanopisto oli tapahtumassa näytteilleasettajana, esittelemässä lukuvuoden 2020-2021 opintotarjontaa.

Tapasimme Opopäivillä kaksi kuopiolaista opinto-ohjaajaa, Heli Kärnän Palvelualan Opisto Kuopiosta ja Niina Kapasen kulttuurialan ammattiopisto Ingmanedusta. Heli Kärnä on toiminut opinto-ohjaajana kuluvan lukuvuoden, ja Niina Kapanen 10 vuotta.

Keskustelimme opinto-ohjaajien kanssa heidän työnkuvastaan, opiskelijoiden tarpeista ja kansanopiston roolista omassa ohjaustyössään. Kumpikin opinto-ohjaajista totesi työnsä keskiössä olevan oppilaan kohtaaminen sekä henkilökohtainen opinto- ja uraohjaus. Heli ja Niina ovat kiertäneet ahkerasti Kuopiossa ja sitä ympäröivien maakuntien peruskouluissa ja lukioissa esittelemässä oppilaitoksiaan ja niiden opintotarjontaa. Myös kansanopisto Pohjois-Savon Opisto on ollut yhteisellä kiertueella mukana.

Heli Kärnä ja Niina Kapanen totesivat, että opiskelijat tietävät jo nyt varsin hyvin, minne aikovat keväällä hakea jatko-opiskelemaan. Ammattiopistosta monet jatkavat työelämään, ja heistä osa jatkokouluttautuu hieman myöhemmin urallaan.

Opinto-ohjaajien mukaan heidän oppilaitoksissaan on myös kansanopiston käyneitä opiskelijoita. Kansanopistosta tulleet opiskelijat ovat usein valmiimpia suorittamaan ammatillisia opintoja kuin peruskoulusta tai lukiosta tulleet, etenkin kulttuurialalla. Jonkin verran kulttuurialan opiskelijoista jatkaa kansanopistoon ammatillisen koulutuksen jälkeen. Niina Kapasen mukaan monella kansanopistoon pyrkivällä opiskelijalla on selkeä kiinnostuksen kohde, jota on mahdollista opiskella juuri kansanopistossa. Tällainen ala on esimerkiksi sarjakuva-ala.

Kumpikin opinto-ohjaajista kokee huolta nuorten jaksamisesta ja sitoutumisesta opiskeluun. Opinto-ohjaajat kokevat, että nuorilla on opintojen lisäksi paljon muuta elämässä, joka voi hidastaa opiskelua. ”Olennaista on pohtia, kuinka voimme oppilaitoksina tukea nuoria omalla polullaan.”, Heli Kärnä toteaa. Myös kansanopiston rooli oppilaitoskentässä on tärkeä. Kärnän mukaan kansanopistot voivat tukea nuorten arjenhallinta- ja elämäntaitoja, sekä tarjota ohjausta ja tukea nuorille. Moni löytää kansanopistosta oman polkunsa.