Uutiset | 07.05.2020

Etäopetus on tuonut kansanopistoihin uusia opiskelumuotoja

Kirjoittaja: Anni Henricson

Koristekuva.

Kansanopistoissa, kuten muissakin oppilaitoksissa, on opiskeltu tänä keväänä etäyhteyksillä. Opiskelijat ovat edenneet opinnoissaan hyvin, vaikka lähiopetuksen keskeytyminen on haastanut sekä opiskelijoita että opettajia. Kansanopistoissa on kehitetty myös uusia opiskelumuotoja. Tässä esimerkkejä opintojen toteuttamisesta Helsingistä, Turusta ja Ilmajoelta.

Laajasalon opiston näyttelijäntaiteen linja toteuttaa lukuvuoden päänäytelmänsä digitaalisena. Suomalaisten arkea kuvaava komedia ”Arki” toteutetaan verkossa, ja näyttelijät näyttelevät esityksen omista kodeistaan. Myös näytelmän harjoittelu on toteutettu etänä, digitaalisina oppitunteina ja itsenäisenä harjoitteluna. Produktion ohjaavan opettajan Eero Järvisen mukaan etäopetuksessa on kehittynyt uusi näyttelijäntaiteen tyylilaji, diginäytteleminen. ”Olemme olleet kärjessä toteuttamassa teatteria uudella tavalla. Poikkeusolojen alkaessa oli tärkeää keskittyä nopeasti ja rohkeasti ongelmanratkaisuun. Siihen, miten voimme toteuttaa teatteriesityksen toisessa ympäristössä. Kun opettaja innostuu uuden tekemisestä, myös opiskelijat innostuvat siitä.”

Katja Saari opettaa uutta poliisialan opintolinjaa Etelä-Pohjanmaan Opistolla. ”Olemme toteuttaneet opintojen ensiapu- ja palosammutusosiot Skypellä ja Zoomissa. Zoomissa olen pystynyt jakamaan opiskelijoita pienryhmiin, joissa on pidetty keskustelutuokioita ja opittu learning cafe -menetelmän avulla. Liikuntaa olen ohjannut hiit-treeninä, kahvakuulatreeninä ja kehonhuoltona, sekä uintitekniikkaa videoiden avulla. Opiskelijoiden kuntotaso, joka on saatu nostettua lukuvuoden aikana, on pysynyt samana myös koronan aikana. Se on tärkeää, sillä opiskelijat valmistautuvat poliisiammattikorkeakoulun pääsykokeisiin.”

Merja Heinonen opiskelee Turun kristillisessä opistossa kasvatus- ja ohjausalan perustutkintokoulutuksessa, kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisalalla. Merjan mukaan ammatilliset opinnot ovat edenneet hyvin sekä itsenäisesti opiskellen että virtuaalisilla oppitunneilla. ”Olemme opiskelleet viittomakieltä pareittain whatsupissa sekä videoita tekemällä. Tukiviittomia olemme opiskelleen opettajan tekemien videoiden avulla. Lisäksi hyödynnämme Moodle-oppimisalustaa. Omat tietotekniset taitoni ovat kehittyneet kevään aikana.”

Turun kristillisessä opistossa opiskelee myös Veera Hietala, joka suorittaa lääketieteeseen suuntaavia opintoja vapaan sivistystyön opintolinjalla. Veeran mukaan yksi syy hänen hakeutumiselleen kansanopistoon oli se, että siellä opiskellaan lukujärjestyksen mukaisesti. Myös etäopiskelu on toteutettu lukujärjestyksen mukaan. ”Aikataulutus on minulle tärkeää ja opettajien panostus on ollut mahtavaa. Olemme voineet olla opettajiin yhteydessä koulupäivän jälkeenkin.”, Veera kiittelee.

Kansanopistoissa on poikkeuksellisena keväänä kehitetty rohkeasti uusia oppimisen tapoja. Opiskelijan motivaatio oppimiseen, sekä opettajien ja ryhmän tuki ovat tukeneet opintojen edistymistä. ”Vaikka aluksi etätyöskentely tuntui raskaalta, lähdimme rohkeasti tutkimaan uutta ja sitä, mitä voimme saada tässä hetkessä aikaiseksi. Uuden opettelussa olemme tehneet myös virheitä ja oppineet niistä. Usko ryhmään ja yhteistyöhön on kannatellut.”, Laajasalon opiston näyttelijäntaiteen linjan opiskelija Heidi Finnberg toteaa.