Building Bridges – kestävää kehitystä Suomen ja Norjan kansanopistoissa
Building Bridges for Sustainable Development on Erasmus+-hanke, jossa suomalaiset ja norjalaiset kansanopistot sekä kansainvälinen Bridge 47 -verkosto tekevät yhteistyötä kestävän kehityksen edistämiseksi. Hankkeen tavoitteena on selvittää, miten YK:n Agenda 2030:n tavoite 4.7 – kestävyystaidot, ihmisoikeudet, tasa-arvo, globaali kansalaisuus ja kulttuurinen moninaisuus – toteutuu Suomen ja Norjan kansanopistoissa, sekä vahvistaa alan osaamista ja verkostoja.
Syyskuussa 2025 järjestettiin opintovierailu ja samalla hankkeen aloitustapaaminen Oslossa. Suomesta matkaan lähti joukko kansanopistojen henkilöstöä ja johtoa Haapaveden Opistosta, Kalajoen Kristillisestä Opistosta, Kanneljärven Opistosta, Kuurojen kansanopistosta Helsingistä sekä Lahden kansanopistosta. Mukana olivat myös Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Bridge 47 -verkoston edustajat.

Aloitustapaamisen ohjelmassa oli tutustumista hankeverkoston toimijoihin, perehtymistä hankkeen toimintoihin sekä suomalaisille ja norjalaisille kansanopistoille suunnattavan kyselytutkimuksen suunnittelua yhdessä. Meille oli järjestetty opastettu kierros Nobelin rauhankeskukseen, ja yhteisillä illallisilla tutustuimme toisiimme vapaamuotoisemmin. Pääsimme myös tutustumaan Oslossa toimivaan kansanopistoon, Oslofjord Folkehøgskoleen. Virallisen ohjelman lisäksi ehdimme tutustua kaupunkiin, joka antoikin meille parastaan aurinkoisessa ja lämpimässä syyssäässä.
#happyfolkhighschools ja muita hyviä ideoita
Suomen Kansanopistoyhdistystä vastaa Norjassa Folkehøgskolerådet. Suomen Kansanopistoyhdistyksen kehittämispäällikkö Anni Henricson esitteli yhteistyökumppaneille suomalaista kansanopistoverkostoa, ja Folkehøgskolerådetin johtaja Anne Tingelstad Wøien puolestaan kuvasi norjalaista järjestelmää. Norjassa kansanopistoja on kymmenkunta enemmän kuin Suomessa, mutta kansanopisto-opiskelijoita on vuosittain vain noin 6000. Suomessa vastaava luku on lähes 21 000. Suomen kansanopistoihin verrattuna norjalaiset kansanopistot ovat siis varsin pieniä oppilaitoksia.
Kestävyysosaamisen ja Agenda 2030:n tavoitteen 4.7 teemoihin meitä johdatteli Bridge 47 -verkoston perustaja ja johtaja Rilli Lappalainen. Pohdimme yhdessä hankekumppaneiden kanssa kestävyyskyselyn kysymyksiä ja kansanopistojen roolia, haasteita ja vahvuuksia kestävyysosaamisen kannalta.
Totesimme, että kansanopistot tekevät jatkuvasti vahvaa tulosta etenkin sosiaalisen kestävyyden osalta ja tätä osaamista kannattaisi tuoda enemmänkin esille. Ilmoille heitettiin myös idea siitä, että maailman onnellisimman kansan kansanopistot voisivat opettaa onnellisuutta. Olisiko siinä ajatusta kansanopistojen brändiksi laajemminkin? Ainakin aihetunniste #happyfolkhighschools otettiin oitis käyttöön.
Keskusteluissa nousi esille myös vaikuttamistyön tärkeys. Sillä saralla Suomen Kansanopistoyhdistys tekeekin jo hyvää työtä, mutta myös yksittäisillä kansanopistoilla on vaikuttamisessa tärkeä rooli. Anne Tingelstad Wøien piti erittäin tärkeänä sitä, että nuoria paikallispoliitikkoja kutsutaan opistoille ja heidän kanssaan keskustellaan – koskaan ei voi tietää, kuka heistä nousee valtakunnan tason päättäjäksi.
Kansanopistoaate yhdistää
Norjalaiseen kansanopistoon tutustuminen oli todella mielenkiintoista. Oslofjord Folkehøgskolessa tuntui siltä kuin olisi kotiin tullut. Pieni, kodikas oppilaitos, historiaa huokuva rakennus, huppupäiset nuoret, mutkattomat välit opiskelijoiden ja opiston henkilökunnan välillä – kansanopistohengen saattoi aistia. Rehtori Knut Øilo kertoi meille opiston toiminnasta ja avasi haasteita, jotka tunnistetaan myös suomalaisessa kansanopistokentässä. Opiskelijoilla on monenlaisia ongelmia, ja rahoitusasiat tuottavat päänvaivaa, mutta silti yhä edelleen kansanopistoissa pystytään monenlaisin eri menetelmin vahvistamaan, voimauttamaan ja kannustamaan nuoria eteenpäin. Tämä, jos mikä, on sosiaalista kestävyysosaamista.

Loppukeskustelussa norjalaisen voileipälounaan äärellä pohdimme, mitä opimme Oslon-vierailulla. Olimme yhtä mieltä siitä, että vahva kansanopistoaate yhdistää pohjoismaisia toimijoita ja se antaa vahvan perustan yhteiselle kehittämistyölle. Voimme oppia toisiltamme ja jakaa hyviä käytäntöjä, mutta myös innovoida jotain aivan uutta yhdessä. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat kansanopistojen toiminnassa keskeisessä roolissa, ja Agenda 2030:n tavoitteessa 4.7 kansanopistoilla niin Suomessa kuin Norjassakin on mahdollisuus toimia edelläkävijöinä. Tämän tavoitteen mukaisen toiminnan sanoittaminen ja kuvaaminen on tärkeää, ja tässä voimme tukea toisiamme.
Kaiken kaikkiaan opintovierailusta jäi positiivinen ja lupaava tunnelma. Verkostoituminen, tutustuminen, keskustelut ja yhteiset ideat olivat innostavia. Jatkamme tästä yhdessä rohkeasti ja kestävästi eteenpäin. Suomalaiselle hankeseurueelle kiitokset iloisesta matkaseurasta ja norjalaisille kansanopistokollegoille vieraanvaraisuudesta – tusen takk alle sammen!
Sari Keskimaa
Apulaisrehtori
Haapaveden Opisto
Lue alta myös Jeanette Friis-Dönsbergin ja Vetle Hoven ajatuksia Oslon vierailusta.
Läs också nedan Jeanette Friis-Dönsbergs och Vetle Hoves tankar om besöket i Oslo.
Gilla samarbetet
Att mötas, känna ett samband och hitta varandra. Folkhögskolebesöket till Oslo 21-23.9.2025 visade att vi lätt hittar gemensam terräng. Folkhögskolemänniskorna är kanske skapta och skurna ur samma virke med värderingar som förenar oss. Vi enades kring målsättningen för hållbara lösningar. Vi upplevde hopp och fred i Nobels Fredssenter, naturligtvis, där vi berördes av konsten i utställningen War is Peace? Bilderna tilltalade, ögonen vattnades och mer än något annat önskar jag att vi skulle minnas Eleanor Roosevelts kloka ord ”No one won the last war, and no one will win the next war.”

Den siste dagen av besøket, tok vi turen til Oslofjord folkehøgskole. Her fikk vi møtt både lærere, elever og skolens rektor. Mens skolene på tvers av landgrensene har mye til felles, fikk vi alle føle på hvordan skolene i de to landene skiller seg fra hverandre. Vi fikk reflektert, følt på forskjellene og snakket om fellesverdier. Mens turen nå er ferdig, har vi fått en ny driv og drøssevis med inspirasjon til både dette prosjektet, og videre arbeid med folkehøgskoler.
Vetle Hove Jeanette Friis-Dönsberg
Rådgiver Språklärare
Folkehøgskolerådet Kanneljärven Opisto