Onko amis kriisissä? Kansanopistossa opiskelija kohdataan ja työelämään lähdetään hyvin eväin

Kansanopistojen ammatillinen koulutus on laadukasta, yhteisöllistä, yhdenvertaista ja yksilöllistä. Opiskelijat kiittävät erityisesti ryhmähenkeä, aitoa kohtaamista, opettajien tukea ja innostunutta ilmapiiriä. Tuoreet Amis-opiskelijapalautteen tulokset vahvistavat, että opiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä kansanopistojen ammatilliseen koulutukseen.
Kansanopistossa opiskelu poikkeaa perinteisestä ammattikouluopiskelusta. Useimmat opistot ovat sisäoppilaitoksia, joissa opiskelu on vuorovaikutteista ja opintoihin saa ryhmän tuen sekä henkilökohtaisen ohjauksen.
– Yhteisöllisyys, läsnäolo ja yksilöllisten oppimistarpeiden huomioiminen ovat kansanopistojen keskeisiä vahvuuksia. Luonteva kanssakäyminen on osa kansanopistopedagogiikkaa, sanoo Suomen Kansanopistoyhdistyksen toiminnanjohtaja Tytti Pantsar.
Ammatillista koulutusta järjestävät kansanopistot ovat sitoutuneet yhteiseen laatulupaukseen, joka konkretisoi niiden tavoitteet ja toimenpiteet koulutuksen korkean laadun, yhdenvertaisuuden ja sosiaalisen kestävyyden turvaamiseksi.
Kansanopistot ovat kehittäneet toimintakulttuuriaan sosiaalisesti kestäväksi ja korkeatasoiseksi hankkeissa, joissa on vahvistettu opiskelijoiden osallisuutta, vaikuttamismahdollisuuksia ja hyvinvointijohtamista. Hyvinvoinnin edistämisessä on saavutettu erinomaisia tuloksia.
– Opiskelijat kokevat elämänsä merkitykselliseksi ja tulevansa aidosti kohdatuiksi. Olemme ylpeitä siitä, että osallisuuden kokemus on vahvistunut, kertoo Suomen Kansanopistoyhdistyksen kehittämispäällikkö Anni Henricson.
Kansanopistossa korostuvat yhteisöllisyys ja kohtaaminen
Kansanopistoilla on vuosikymmenten kokemus kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen järjestämisestä. Se on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen helmi. Kasvatus- ja ohjausalalla yhteisöllisyys ja kohtaaminen ovat kiistattomia vahvuuksia.
– Kansanopistossa opetus tapahtuu aidoissa työympäristöissä, kokeneiden ohjaajien rinnalla, asiantuntevasti ja inhimillisesti, Pantsar kuvailee.
Kanasanopistojen kasvatus- ja ohjausalan koulutuksessa korostuvat läsnäolo ja kohtaaminen eli juuri ne taidot, jotka ovat keskeisiä ammatissa toimimisessa.
– Parasta on se, miten kansanopistossa kohdataan toiset ja opetetaan opiskelijat kohtaamaan toisia. Luomme erinomaisen pohjan tuleville kohtaamisen ammattilaisille, sanoo Henricson.
Turun yliopiston dosentti Antti Maunu on tutkinut laajasti ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden osallisuutta sekä kokemuksia hyvästä ja huonosta opetuksesta. Hän on todennut, että kansanopistoissa opiskelijoiden osallisuuden kokemus on vahva. Tämä kertoo työntekijöiden kyvystä kohdata ja tukea opiskelijoita. Katso Antti Maunun haastatteluvideo, jossa hän kertoo havainnoistaan tarkemmin.
Kansanopistoille kiitettävät arviot Amis-palautteissa
Kansanopistojen ammatillisen koulutuksen laatu näkyy tuoreissa Amis-opiskelijapalautteissa. Kansanopistot saivat valtakunnallisessa vertailussa kaudelta 2024–2025 paremmat arvosanat lähes kaikissa arviointikohdissa niin opintojen aloitus- kuin päättövaiheessakin (kaaviot 1 ja 2) verrattuna kaikkiin ammatillisen koulutuksen järjestäjiin.
Kansanopisto-opiskelijat kokivat opiskeluympäristön erittäin turvalliseksi (4,7) ja olivat erityisen tyytyväisiä näyttöjen toteutumisiin (4,7). Kokonaisuudessaan kansanopistojen saama palaute ammatilliset opinnot päättäneiltä opiskelijoilta oli eri osa-alueilta 0,1–0,3 yksikköä korkeampi kuin valtakunnalliset keskiarvot kaikkien ammatillisten opiskelijoiden keskuudessa.
– Tätä koulutusta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Nuoret kaipaavat tuekseen turvallisia aikuisia sekä mahdollisuutta tulla kohdatuiksi yksilöllisesti. Sama koskee myös aikuisia – myös he arvostavat kohtaamista, joustavuutta ja henkilökohtaista tukea opiskelussaan, lisää Henricson.
– Kun koulutus on laadukasta ja opiskelijat tuntevat itsensä merkityksellisiksi, syntyy hyvä pohja työelämään, Pantsar summaa.
Kansanopistot saivat Amis-palautteissa erinomaiset tulokset
Kaavio 1

Kaavio 2

Kansanopistojen ammatillinen koulutus
Ammatillista koulutusta järjestäviä kansanopistojen ylläpitäjiä on 31. Vuonna 2024 kansanopistojen ammatillisessa koulutuksessa opiskeli tutkintotavoitteisesti 4131 opiskelijaa. Kansanopistot järjestävät ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavaa koulutusta. Kansanopistoilla on erityisosaamista kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen järjestämisestä. Muita kansanopistojen ammatillisen koulutuksen aloja ovat muun muassa kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalveluala, liikunta sekä puhtaus- ja kiinteistöpalveluala.
Lisätietoja:
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry
Tytti Pantsar
Toiminnanjohtaja
p. 044 531 8000
tytti.pantsar@kansanopistot.fi
Anni Henricson
Kehittämispäällikkö
p. 040 136 7323
anni.henricson@kansanopistot.fi